Artikelen gepubliceerd door de werkgroep

Hieronder enkele foto's en een film behorende bij .....
 
Enkele voorbeelden van fijne motoriek tijdens spel en thuis-taken. 
Het verplaatsen van kleine voorwerpen vanuit het midden van de hand naar de vingertoppen is een mooi voorbeeld van vinger-vaardigheid. 
 
 
Film:

Blog over 'Kinderen van nu en leren schrijven: is dat nog wel van deze tijd' van Anneloes Overvelde en Marie-Jose de Ridder dat hoort bij de OnderwijsColumn 'Leren schrijven'  uit het Balans Magazine nummer 3!

Deze vraag stellen leerkrachten en ouders steeds vaker aan ons als handschriftexperts. Waarom al die moeite doen om te leren schrijven als ze later alleen maar een toetsenbord gebruiken?

Lees het hele blog hier:

BLOG Digital natives en schrijven DEF.pdf (95,1 kB)
 
juni 2022

 

Het artikel 'Soepel leren bewegen op papier', geschreven door Ingrid van Bommel en Anneloes Overvelde kun je lezen in het feestnummer (special#1 september 2022) van het HJK blad!

Het bijbehorende werkblad vind je onder downloads/oefenbladen op onze webiste SchrijvenNL. www.schrijvennl.nl/downloads/oefenbladen/

september 2022

Pennen neer! 

 

In dit uitgebreide artikel van het zaterdag magazine van het Reformatorisch Dagblad zijn dr. Anneloes Overvelde, kinderfysiotherapeut en Annemarie Ruben, docent handschriftontwikkeling aan de Driestar Hogeschool aan het woord. 

Zij belichten het belang van een leesbaar en vlot handschrift vanuit hun wetenschappelijke kennis en dagelijkse praktijk. 

 

Lees het hele artikel hier:

Pennen neer-_22-10-2022.pdf (9,1 MB)

oktober 2022

'Leesbaar en vloeiend schrijven met de hand blijft belangrijk', gepubliceerd in het tijdschrift Taal (2021, jaargang 11,nr 18) is geschreven door Margo van Hartingsveldt en Anneloes Overvelde.

Lees hier het hele artikel: Artikel Tijdschrift Taal 2021 website .pdf (429290)

november 2021

 

SchrijvenNL heeft gereageerd op het gepubliceerde artikel in mei-juni 2021 van Freek Teurlings in het blad Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk. We hebben dit gedaan omdat het artikel onwaarheden bevatte en de wetenschappelijke vergelijking mank gaat.

Je kunt het gepubliceerde artikel en de reacties hierop lezen door op onderstaande links te klikken.

1. Turlings, F. (2021). Dysgrafie of dysdidactiek? Een kritische blik op de grafo-motorische benadering van handschriftproblemen. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk60(3), 95- 116. Turlings Dysgrafie of Dysdidactiek 99f4b3_ed33cb5993584e67acdc6fe2b448c2c6 2.pdf (1070304)

2. Ingezonden reactie SchrijvenNL door Anneloes Overvelde en Ria Nijhuis-van der Sanden. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk60(5), 239-252, september-oktober 2021.Ingezonden reactie OOP Overvelde- Nijhuis-van der Sanden.pdf (163372)

3. Reactie op ingezonden brief SchrijvenNL door Freek Turlings. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 60(5) september-oktober 2021. Reactie op brief SchrijvenNL voor op website.pdf (212895)

september-oktober 2021

Slim schrijven: met de hand!

In didactief (november 2020) hebben Anneloes Overvelde, Ingrid van Bommel en Ria Nijhuis-van der Sanden een artikel gepubliceerd waarin onderbouwd wordt waarom (leren) schrijven zo belangrijk is.

Lees het hele artikel hier: Didactief MR_DID20_TDS nr 9_DEF_p. 32-33.pdf (290414)

november 2020

Hoe leer je kinderen knippen? 

Lees het artikel over motorisch leren uit het HJK blad hier:

Motorisch leren en Knippen-44_08_Bommel_Overvelde_Hoe_leer_je_kinderen_knippen.pdf (2,5 MB)

juni 2017

 

Leren schrijven anno 2015: wat heb je daarvoor nodig?

van Bommel-Rutgers I, van Hartingsveldt M, Overvelde A. Leren schrijven anno 2015: wat heb je daarvoor nodig? HJK, januari 2015, blz. 10-14.

Lees het hele artikel hier:

HJK-leren schrijven anno 2015 .pdf (655485)

juni 2015

Gepubliceerd in de Fysiopraxis:

Evidence Statement en Flowchart als leidraad voor de dagelijkse praktijk bij kinderen met schrijfproblemen.

Overvelde_Nijhuis_2011_Fysiopraxis_ES_Flowchart_Publ.pdf (368161)

Juni 2011

Wetenschap Praktisch ' schrijfproblemen bij kinderen'. 

Wetenschap praktisch 9.pdf (818897)

september 2013

Schrijfproblemen: kinderfysiotherapie als onderdeel van de ketenzorg. 

Dit artikel is verschenen in 2009 in het Nederlands Tijdschrift voor Kinderfysiotheapie (jrg.21,nr.63, bladzijde 8-14).

Werkgroep Kinderfysiotherapie en Schrijven:

Ida Bosga-Stork, Anneloes Overvelde, Mathieu van Cauteren, Ingrid van Bommel, Bert Halfwerk, Bouwien Smits-Engelsman, Ria Nijhuis-Van der Sanden.

 

NedTijdschrKFT_2009_(jrg._21)_nr._63 Ketenzorg en casus.pdf (1116277)

 

Let op: het artikel staat op bladzijde 8 t/m 14.

 

december 2009

Is er een relatie tussen fijne motoriek en schrijven? Een systematische review.

NedTijdschrKinderfysiother.2010;22(66):42-47.

Overvelde et al.(2010)-Blz.1-SR-FM en schrijven.png (905956)

Overvelde et al.(2010)-Blz.2-SR-2-FM en schrijven-2010 .png (1042059)

Overvelde et al. (2010) Blz.3-SR-2-FM en schrijven.png (1138218)

juni 2010

 

Contact SchrijvenNL

SchrijvenNL.nl@gmail.com

© 2013 Alle rechten voorbehouden.

Mogelijk gemaakt door Webnode